A vezetés sok ember számára egy életérzés. A kedvenc zenédet hallgatva mész az utcán, és csak a közlekedésre figyelsz, vagy utastársaddal beszélgettek, nevetgéltek… viszont, amikor 320 km/h-val repesztesz egy 650-700 kg-os pehelykönnyű autóban, miközben a G-erők folyamatosan hatnak rád, az már nem sétakocsikázás! Egyetlen pillanaton múlhat az életed és mások élete is! De itt ez a lényeg! Ez erről szól! A motoroknak, és a shownak pörögnie kell, a veszély és a csikorgó gumik illata sok embert függővé tesz. Ez a Forma 1…
Mi is az a Forma 1?
A Forma 1 a legrangosabb autóverseny-bajnokság a sok közül, amely nem csak a lóerőkön, hanem az aerodinamikán, a formatervezésen is múlik. A nagy végsebesség helyett a gyorsulásra, és a kanyarokban átvihető tempóra fektetik a hangsúlyt. Azért sebességben sincs hiány, a pályán lévő egyenesek hosszától függően akár 340-350 km/h-s végsebességet is el lehet érni. 2013 óta hybrid motorokkal folyik a küzdelem a csapatok között.
Száguldó koporsó, vagy szuper modern technika?
A Forma 1-es autók keskenyek és hosszúak, sok év tervezőmunkája alapján nyerték el a ma ismert formájukat. Minden apróságnak jelentősége van a kasznin. A motor középen helyezkedik el, 900, maximum 1000 lóerős, emellett a környezetvédelem és a plusz teljesítmény céljából egy elektromos motorral is rendelkezik. Szigorú szabályok alapján építik meg őket, a FIA, a Nemzetközi Automobil Szövetség ( Fédération Internationale de l’ Automobile ) előírásai szerint. Biztonsági fejlesztések terén sok kísérlet volt a pilóták fejének védelmére. Végül egy „glóriát” tettek az ember fejének védelmére, ami az elképesztő tömegek és a lerepülő törmelékek, vagy esetleg kerekek egészét kibírja. 2020-ban, a bahreini nagydíjon egy katasztrofális balesetben megmentette Romain Grosjean életét, aki hatalmas tempóban egy fém korlátba hajtott.
Története:
Fangio Alfa Romeoja, az első vb-nyertes autó
1950-ben indult útjára a „száguldó cirkusz”, ami a mai Forma 1-el összehasonlítva nagyon kezdetleges volt. A legelső világbajnok Juan Miguel Fangio volt, aki 1951-ben nyert Alfa-Romeojával. A világ legjobb autóversenyzői mérkőzhetnek meg egymás ellen, sok újonc is lehetőséget kap, akik közül többen az autósportok legendáiként élnek az emlékekben. Ilyen például a hétszeres világbajnok Michael Schumacher, akiről síbalesete óta nem sokat tudni, vagy említhetnénk a mostani világbajnokságok számában rekordtartó Lewis Hamiltont is, aki még mindig esélyes néhány trófeára.
A csillogás mögött:
Vannak pilóták akikről baleseteik/balesetük ugrik be, viszont a Forma 1-ben elért sikereikről kevesebb szó esik. Niki Lauda erre az egyik példa, akinek 1976-ban a Nürburgringen az autója felgyulladt, ő maga az autóban összeégett. Egész életében látszódtak a baleset nyomai. Ayrton Senna szintén ilyen eset. 1994-ben a San-Marinói nagydíjon a falba csapódott, majd a helyéről kitört kormányrúd átszúrta a sisakját, ő sajnos életét vesztette. A csillogás mögött tragédiák, sérülések, veszteségek sora kísérik a pilóták életét.
Egy szezon menete:
Az elmúlt 4-5 szezonban 10 csapat (istálló) versengését, csapaton belül két pilóta, vagyis összesen 20 pilóta rivalizálását nézhetjük a mezőnyben. Minden csapatnál be kell tartani bizonyos szabályokat, például a motor maximum 1000 lóerős lehet, meghatározzák az elektromos motor maximum teljesítményét, kapacitását, az autó súlyát, amely nem haladhatja meg a 746 kg-ot, az autó magassága és hosszúsága is limitálva van, és egyéb, a pályán segítő aerodinamikai vagy motor-megoldásokat (pl. befújt diffúzor). Ha minden előírásnak megfelel a csapat, indulhat a küzdelem!
A Forma 1 pontrendszere helyezések szerint:
- – 25 pont
- – 18 pont
- – 15 pont
- – 12 pont
- – 10 pont
- – 8 pont
- – 6 pont
- – 4 pont
- – 2 pont
- – 1 pont
A 2019-es szezon óta a verseny alatt futott leggyorsabb körre bónusz pontot adnak, ha a versenyző benne van a top 10-ben. Aki az utolsó futamig a legtöbb pontot éri el, az a világbajnok.
Amelyik csapat versenyzői együtt a legtöbb pontot érik el, az a csapat nyeri a konstruktőri világbajnoki díjat.
20-24 futamból áll egy teljes szezon, ez változó, időpontjuk a koronavírus-járvány miatt szintén nem állandó. A Magyar-nagydíjra a Hungaroringen általában augusztusban kerül sor.
A 2020-as Forma 1-es szezon:
A 2020-as szezon nagyon sok meglepetést hozott mindenki számára. A világjárvány miatti korlátozások miatt a szezon első felét elhalasztották, így mind a 21 futamot fele annyi idő alatt kellett letudni. Év elején az elhalasztott futamok pótlására virtuális-bajnokságokat rendeztek, ahová nem csak Forma 1-es pilótákat hívtak meg, hanem egyéb hírességeket, Forma 1-es tartalomkészítőket is. A lezárásokat és korlátozásokat több csapat kihasználta, több időt fordítottak a fejlesztésekre. Más csapatok ezeket kihagyva csúsztak le a ranglista tetejéről az aljára. A legnagyobb meglepetés a Ferrari hatalmas bukása volt, akik az egyik legjobb csapatból lettek már-már sereghajtók. Lewis Hamilton már jóval az utolsó futam előtt elvitte a világbajnoki címet, ezzel beállítva Schumacher rekordját.
2021-es Forma 1-es szezon:
Az Aston Martin F1 Racing autója
A legtöbb országban még mindig tartanak a korlátozások, így minden futam zártkörű marad. Minden év legelső futamja az Ausztrál nagydíj szokott lenni, amit idén kénytelenek voltak a szerzők őszre elhalasztani, így a legelső futam Március 28-án lesz, Bahreinben. Változott a pilóták felállása, és két csapat is megújúlt. A Renault csapata mostantól újra Alpine motorsport néven versenyez tovább. A Racing Pointot a Forma 1-ben egy rég vissza nem térő csapat váltja le, az Aston Martin. Útnak indul idén a legenda, Michael Schumacher fia, Mick Schumacher, ami igazi különlegesség a rajongók számára.
Csapatok és versenyzők:
- Lewis Hamilton – Mercedes
- Valtteri Bottas – Mercedes
- Charles Leclerc – Ferrari
- Carlos Sainz – Ferrari
- Max verstappen – Red Bull
- Sergio Perez – Red Bull
- Lando Norris – Mclaren
- Daniel Ricciardo – Mclaren
- Esteban Ocon – Alpine
- Fernando Alonso – Alpine
- Pierre Gasly – Alpha Tauri
- Yuki Tsunoda – Alpha Tauri
- Sebastian Vettel – Aston Martin
- Lance Stroll – Aston Martin
- Kimi Raikkonen – Alfa Romeo
- Antonio Giovinazzi – Alfa Romeo
- Mick Schumacher – Haas
- Nikita Mazepin – Haas
- George Russel – Williams
- Nicholas Latifi – Williams
Az elmúlt 3 évben sorozat készült a háttéreseményekről: ez a Hajsza a túlélésért. A 3-ik évad már megtekinthető a Netflixen.
Ezek is érdekelhetnek még:
- Ungvári Miklós olimpikon látogatott iskolánkbaUngvári Mikit 2018-ban, Cegléden ismertem meg a város sportmúzeumában. Rögtön lecsaptam rá, vagy ő én rám. Nézőpont kérdése. Beszédbe elegyedtünk, telefonszámot cseréltünk és vártunk egy kínálkozó alkalomra, hogy együtt csináljunk valami maradandót. Ennek most jött el az ideje. Egészen pontosan 2024. november 15-én a nyíregyházi Kossuth gimiben.Olvasd tovább
- Kovács Richárd olimpikon volt a vendégünkÉpphogy elkezdtük a tanévet, máris jöttek a sportos projektek. Futottunk a SzakMa Fest-en, ötvenegynéhány gyerekkel indultunk az atlétika diákolimpia ügyességi csapatbajnokságán, és végül, de korántsem utolsó sorban Kovács Ricsit láttuk vendégül.Olvasd tovább
- A 2024-es FIDE elődöntőAki esetleg követi a legfrissebb sakk híreket, az valószínűleg már tudomást szerezhetett a minden évben meghirdetett FIDE sakk elődöntőröl. De mit is takar a bajnokság?Olvasd tovább
- NBA All Star: a legjobbak pályájaAz NBA 1951 óta eddig összesen 72-szer rendezte meg az All Star gálát. Ezen a meccsen nem a győzelem számít igazán, hanem sokkal inkább az, hogy ki lesz az MVP. A gálán minden évben születnek hihetetlen megmozdulások és rekordok, idén az eddigi legnagyobb pontszámú mérkőzést játszották, majdnem 400 pont születettOlvasd tovább
- Miért jó a kajakozás?A kajakozás a koordinációs és kondicionális képességeket fejleszti, melyeknek köszönhetően az emberek terhelhetősége megnövekszik. Az felsőtestet erősíti és a test minden izmát megmozgatja.Olvasd tovább