A vezetés sok ember számára egy életérzés. A kedvenc zenédet hallgatva mész az utcán, és csak a közlekedésre figyelsz, vagy utastársaddal beszélgettek, nevetgéltek… viszont, amikor 320 km/h-val repesztesz egy 650-700 kg-os pehelykönnyű autóban, miközben a G-erők folyamatosan hatnak rád, az már nem sétakocsikázás! Egyetlen pillanaton múlhat az életed és mások élete is! De itt ez a lényeg! Ez erről szól! A motoroknak, és a shownak pörögnie kell, a veszély és a csikorgó gumik illata sok embert függővé tesz. Ez a Forma 1…
Mi is az a Forma 1?
A Forma 1 a legrangosabb autóverseny-bajnokság a sok közül, amely nem csak a lóerőkön, hanem az aerodinamikán, a formatervezésen is múlik. A nagy végsebesség helyett a gyorsulásra, és a kanyarokban átvihető tempóra fektetik a hangsúlyt. Azért sebességben sincs hiány, a pályán lévő egyenesek hosszától függően akár 340-350 km/h-s végsebességet is el lehet érni. 2013 óta hybrid motorokkal folyik a küzdelem a csapatok között.
Száguldó koporsó, vagy szuper modern technika?
Halo (glória)
A Forma 1-es autók keskenyek és hosszúak, sok év tervezőmunkája alapján nyerték el a ma ismert formájukat. Minden apróságnak jelentősége van a kasznin. A motor középen helyezkedik el, 900, maximum 1000 lóerős, emellett a környezetvédelem és a plusz teljesítmény céljából egy elektromos motorral is rendelkezik. Szigorú szabályok alapján építik meg őket, a FIA, a Nemzetközi Automobil Szövetség ( Fédération Internationale de l’ Automobile ) előírásai szerint. Biztonsági fejlesztések terén sok kísérlet volt a pilóták fejének védelmére. Végül egy „glóriát” tettek az ember fejének védelmére, ami az elképesztő tömegek és a lerepülő törmelékek, vagy esetleg kerekek egészét kibírja. 2020-ban, a bahreini nagydíjon egy katasztrofális balesetben megmentette Romain Grosjean életét, aki hatalmas tempóban egy fém korlátba hajtott.
Története:
Fangio Alfa Romeoja, az első vb-nyertes autó
1950-ben indult útjára a „száguldó cirkusz”, ami a mai Forma 1-el összehasonlítva nagyon kezdetleges volt. A legelső világbajnok Juan Miguel Fangio volt, aki 1951-ben nyert Alfa-Romeojával. A világ legjobb autóversenyzői mérkőzhetnek meg egymás ellen, sok újonc is lehetőséget kap, akik közül többen az autósportok legendáiként élnek az emlékekben. Ilyen például a hétszeres világbajnok Michael Schumacher, akiről síbalesete óta nem sokat tudni, vagy említhetnénk a mostani világbajnokságok számában rekordtartó Lewis Hamiltont is, aki még mindig esélyes néhány trófeára.
A csillogás mögött:
Vannak pilóták akikről baleseteik/balesetük ugrik be, viszont a Forma 1-ben elért sikereikről kevesebb szó esik. Niki Lauda erre az egyik példa, akinek 1976-ban a Nürburgringen az autója felgyulladt, ő maga az autóban összeégett. Egész életében látszódtak a baleset nyomai. Ayrton Senna szintén ilyen eset. 1994-ben a San-Marinói nagydíjon a falba csapódott, majd a helyéről kitört kormányrúd átszúrta a sisakját, ő sajnos életét vesztette. A csillogás mögött tragédiák, sérülések, veszteségek sora kísérik a pilóták életét.
Egy szezon menete:
Az elmúlt 4-5 szezonban 10 csapat (istálló) versengését, csapaton belül két pilóta, vagyis összesen 20 pilóta rivalizálását nézhetjük a mezőnyben. Minden csapatnál be kell tartani bizonyos szabályokat, például a motor maximum 1000 lóerős lehet, meghatározzák az elektromos motor maximum teljesítményét, kapacitását, az autó súlyát, amely nem haladhatja meg a 746 kg-ot, az autó magassága és hosszúsága is limitálva van, és egyéb, a pályán segítő aerodinamikai vagy motor-megoldásokat (pl. befújt diffúzor). Ha minden előírásnak megfelel a csapat, indulhat a küzdelem!
A Forma 1 pontrendszere helyezések szerint:
- – 25 pont
- – 18 pont
- – 15 pont
- – 12 pont
- – 10 pont
- – 8 pont
- – 6 pont
- – 4 pont
- – 2 pont
- – 1 pont
A 2019-es szezon óta a verseny alatt futott leggyorsabb körre bónusz pontot adnak, ha a versenyző benne van a top 10-ben. Aki az utolsó futamig a legtöbb pontot éri el, az a világbajnok.
Amelyik csapat versenyzői együtt a legtöbb pontot érik el, az a csapat nyeri a konstruktőri világbajnoki díjat.
20-24 futamból áll egy teljes szezon, ez változó, időpontjuk a koronavírus-járvány miatt szintén nem állandó. A Magyar-nagydíjra a Hungaroringen általában augusztusban kerül sor.
A 2020-as Forma 1-es szezon:
A 2020-as szezon nagyon sok meglepetést hozott mindenki számára. A világjárvány miatti korlátozások miatt a szezon első felét elhalasztották, így mind a 21 futamot fele annyi idő alatt kellett letudni. Év elején az elhalasztott futamok pótlására virtuális-bajnokságokat rendeztek, ahová nem csak Forma 1-es pilótákat hívtak meg, hanem egyéb hírességeket, Forma 1-es tartalomkészítőket is. A lezárásokat és korlátozásokat több csapat kihasználta, több időt fordítottak a fejlesztésekre. Más csapatok ezeket kihagyva csúsztak le a ranglista tetejéről az aljára. A legnagyobb meglepetés a Ferrari hatalmas bukása volt, akik az egyik legjobb csapatból lettek már-már sereghajtók. Lewis Hamilton már jóval az utolsó futam előtt elvitte a világbajnoki címet, ezzel beállítva Schumacher rekordját.
2021-es Forma 1-es szezon:
Az Aston Martin F1 Racing autója
A legtöbb országban még mindig tartanak a korlátozások, így minden futam zártkörű marad. Minden év legelső futamja az Ausztrál nagydíj szokott lenni, amit idén kénytelenek voltak a szerzők őszre elhalasztani, így a legelső futam Március 28-án lesz, Bahreinben. Változott a pilóták felállása, és két csapat is megújúlt. A Renault csapata mostantól újra Alpine motorsport néven versenyez tovább. A Racing Pointot a Forma 1-ben egy rég vissza nem térő csapat váltja le, az Aston Martin. Útnak indul idén a legenda, Michael Schumacher fia, Mick Schumacher, ami igazi különlegesség a rajongók számára.
Csapatok és versenyzők:
- Lewis Hamilton – Mercedes
- Valtteri Bottas – Mercedes
- Charles Leclerc – Ferrari
- Carlos Sainz – Ferrari
- Max verstappen – Red Bull
- Sergio Perez – Red Bull
- Lando Norris – Mclaren
- Daniel Ricciardo – Mclaren
- Esteban Ocon – Alpine
- Fernando Alonso – Alpine
- Pierre Gasly – Alpha Tauri
- Yuki Tsunoda – Alpha Tauri
- Sebastian Vettel – Aston Martin
- Lance Stroll – Aston Martin
- Kimi Raikkonen – Alfa Romeo
- Antonio Giovinazzi – Alfa Romeo
- Mick Schumacher – Haas
- Nikita Mazepin – Haas
- George Russel – Williams
- Nicholas Latifi – Williams
Az elmúlt 3 évben sorozat készült a háttéreseményekről: ez a Hajsza a túlélésért. A 3-ik évad már megtekinthető a Netflixen.
Ezek is érdekelhetnek még:
- A sport és a tanulás összhangjaTaláld meg a helyes arányt! A sport és a tanulás kapcsolata igenis fontos. A két tevékenység elősegítik egymást. Több kutatás is kimutatta már, hogy jótékony hatással bír a sport a tanulásra és ez visszafelé is így van. Bár igen nehéz lehet őket összehangolni, a kulcs az időbeosztáson van. Ugyanis, haOlvasd tovább
- A sport fontossága az életbenA mozgás különösen fontos egészségünk megőrzéséhez és az elhízások, betegségek elkerüléséhez. A mozgás fontossága egyenlő értékű a táplálkozás fontosságával és elengedhetetlen segítség a csont és az izomzat, sőt mi több az idegrendszer fejlődéséhez. Főleg a növekedésben lévő gyerekeknél. Emellett aki űz bármilyen aktív sportot az mentális és fizikális előnyben vanOlvasd tovább
- A magyar néptánc szépségeMiért jó a néptánc? Van-e értelme még a mai világban viseletbe öltözni és régi zenékre táncolni? Ha ilyen vagy hasonló kérdések vannak a fejedben jó helyen jársz…Olvasd tovább
- Diego Maradona: A foci mágusaA Korai Évek és Pályakezdés Diego Armando Maradona Buenos Airesben született 1960. október 30-án. Fiatal korától kezdve mutatta meg tehetségét, 8 évesen pedig a Los Cebollitas együtteséhez került, ami a Boca Juniors utánpótlás csapata volt. A pályafutásának az igazi kezdetét 16 évesen kapta, amikor az argentin válogatottban mutatkozott be. AzOlvasd tovább
- A TársastáncA tánc egy olyan tevékenység mely megmozgatja a testet és még a zenei ritmus érzéket is javítja.Olvasd tovább