Interjút készítettünk iskolánk egyik testnevelő tanárával, Pethő Károllyal, aki már 40 éve tanít, és szenvedélyesen szereti a munkáját. Kíváncsiak voltunk, miért választotta annak idején a Kossuth Gimnáziumot, hogyan kapcsolódott be az iskola sportéletébe, és milyen szerepet játszott a röplabda elterjedésében.
Beszélgettünk sikerekről, emlékezetes pillanatokról, valamint arról, hogyan változott meg a sporthoz és a tanításhoz való hozzáállás az évek során. Azt is megosztotta velünk, milyen tervei vannak a nyugdíjas évekre, és ha újrakezdhetné a pályáját, mit csinálna másképp.

Miért a Kossuth Gimnáziumot választotta?
– Amikor befejeztem a főiskolát, már akkor tudtam, hogy az edzői pálya is érdekel, hiszen aktívan kézilabdáztam. Elsődleges célom az volt, hogy edzőként dolgozzak, és ehhez társult később a tanítás is. Abban az évben a Kossuth Gimnáziumban indítani szerettek volna egy lány kézilabda csapatot, a már meglévő fiú futballcsapat mellett. A beiskolázás során is az volt a cél, hogy tehetséges fiatalok érkezzenek ezekben a sportágakban. Így kerültem képbe én is, mint fiatal edző, hogy csatlakozzak az iskola tanári és edzői csapatához.
Hogyan került be a röplabda a lányok sportéletébe?
– A röplabda tulajdonképpen spontán módon került be az iskolai sportéletbe. Korábban fiú röplabdacsapattal is elindultunk versenyeken, de ez nem volt kiemelt sportág. A lányokkal egy nyolcosztályos gimnáziumi évfolyamon kezdtünk el röplabdázni ötödik-hatodik osztályban. A csapat nagyon lelkes volt, és az évek alatt egyre nagyobb érdeklődés alakult ki. Egy másik iskolában dolgozó edzőnő – akinek a lánya ma már nálunk tanul – időnként edzőmeccseket szervezett velünk, és így egyre jobban beépült a sportág a mindennapokba. Sosem tartottam magam röplabdaedzőnek, inkább a közösségépítés és a mozgás öröme volt a célom. Korábban kézilabdaedzőként rengeteg energiát fektettem az edzésekbe, külföldi versenyekre jártunk, heti 4-5 alkalommal edzettünk. Idővel azonban elfordultam a versenysporttól, és inkább a szabadidősportokat helyeztem előtérbe. Láthattam, milyen komoly sérülések történhetnek fiatal korban, és ezt el akartam kerülni.

Mit tart a legnagyobb sikerének?
– Ha egy dolgot kellene kiemelnem, akkor az az lenne, hogy 40 éve tanítok, és még mindig örömmel tölt el az iskola légköre, a diákokkal és kollégákkal való munka. A pályám elején eredménycentrikusabb voltam: kézilabdaedzőként hamar sikerült megnyerni a megyei bajnokságot, és komoly versenyeket, vívtunk más iskolákkal. Később azonban inkább a közösségi sport és a tanítás lett a fókuszban, bár a kézilabda mindmáig a szívem csücske maradt.
Melyik a legemlékezetesebb élménye tanári pályafutása alatt?
– Rengeteg szép emlékem van, így nem tudnék egyet kiemelni. Mindig jó szívvel gondolok vissza az itt töltött évekre, a diákokra és a kollégáimra.

Milyen tervei vannak a nyugdíjas évekre?
– Sokan már azt kérdezik, hogy nyugdíjas vagyok-e, de én erre mindig azt mondom: még szemtelenül fiatal vagyok! Természetesen közeledik a nyugdíj, de amíg az egészségem engedi, szeretnék aktív maradni. Már 60 évesen is nagy terveim voltak: eredetileg Amszterdamból akartam hazabiciklizni Nyíregyházára, de ezt a pandémia meghiúsította, így helyette egyedül körbetekertem Magyarországot. A következő nagy tervem, hogy Zürichből indulva Rotterdamon és Amszterdamon keresztül Hamburgig biciklizzek, ami körülbelül 1800 kilométer. Ezt kényelmes tempóban, három és fél hét alatt szeretném teljesíteni. Emellett szeretnék több időt szánni a családomra is – például a két unokámat megtanítani síelni.
Ha újrakezdhetné a pályafutását, mit tanácsolna a fiatal önmagának?
– Őszintén szólva, nem sok mindent változtatnék. Természetesen voltak döntések, amiket másképp is hozhattam volna, de összességében úgy érzem, minden úgy történt, ahogy történnie kellett. És remélem, hogy így is fog folytatódni!
Ezek is érdekelhetnek még:
- Olaszország Erasmus+ San Marco dei Cavoti2025. március 9-én, reggel 9 órakor indultunk az iskola előtti parkolóból kisbuszokkalOlaszországba. 12 diák Buss Nelli és Miléné Varga Andrea tanárnők kíséretével. A repülőBudapestről ment Nápolyba, ahonnan szintén kisbusszal vittek minket San Marco dei Cavotiba.Olvasd tovább
- Jónás Ábel és Virányi Zétény elismerésben részesült az NMHH oklevélátadó ünnepségén2025. április 4-én a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Ostrom utcai székhelyén került megrendezésre a Partneriskola Program keretében szervezett oklevélátadó ünnepség, amelyen iskolánk két tehetséges diákja, Virányi Zétény és Jónás Ábel, a 10.C osztály médiainformatika tagozatos tanulói vehettek át elismerő oklevelet.Olvasd tovább
- Sportriporter látogatása a Kossuth falai között: Vásárhelyi Tamás előadása a diákoknakIzgalmas eseménynek adott otthont az Evangélikus Kossuth Lajos Gimnázium április 1-jén, hiszen vendégül látta Vásárhelyi Tamást, az M4 Sport népszerű és tapasztalt sportriporterét. A díszteremben tartott előadás a sport iránt érdeklődő diákok és tanárok számára egyaránt ígért értékes betekintést a sportújságírás világába.Olvasd tovább
- InfoGrund: Inspiráló továbbképzés a kritikai médiaműveltségértA digitális kor hajnalán, amikor az információk áradata szinte korlátlan, a pedagógusoknak kiemelt felelősségük van abban, hogy a felnövekvő generációt felkészítsék a tudatos és kritikus médiafogyasztásra. Iskolánk elkötelezett a diákok sokoldalú fejlesztése mellett, ezért örömmel számolok be arról, hogy részt vehettem az IDEA Alapítvány InfoGrund tanártovábbképzésén, amelynek középpontjában éppen ezOlvasd tovább
- Netkockázati előadásA Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Partneriskola Program által Netkockázati előadást tartottak a Bűvösvölgy Médiaértés-oktató Központ debreceni előadói. A Digitális Témahét ideje alatt 9. és 10. osztályos diákok kisebb csoportban kaphattak tájékoztatást az internet kockázatairól, veszélyeiről és a kommunikációs szokásokról az online térben, valamint megoszthatták egymással és a médiaszakemberekkelOlvasd tovább