Mi is az a MotoGP?

A Gyorsaságimotorosvilágbajnokság, ismertebb nevén MotoGP a motorkerékpársport legmagasabb osztálya, szabályait a FIM (Fédération Internationale de Motocyclisme) határozza meg. Hasonló sorozat a Superbike és a Supersport. 1949 óta minden évben megrendezik. Sorozatban jelenleg 3 kategória van: Moto3, Moto2, MotoGP. A MotoGP történetének legsikeresebb versenyzői Giacomo Agostini, Valentino Rossi, Marc Marquez, Mike Hailwood, Mick Doohan és Phil Read.

Kezdetben a 125, 250 és a 500 cm3-es motorok számítottak külön kategóriának. 2002-ben az új szabályok életbe lépése után az 500 cm3-es kategória neve MotoGP-re változott, valamint megengedett lett a 990 cm3-es motorok használata a királykategóriában. 2007-ben a 990 cm3-t lecsökkentették 800 cm3-re. 2012-ben újabb változásokon ment keresztül a sorozat. A 125 cm3 es kategória tejesen megszűnt, a 250 cm3-es kategóriát átnevezték Moto3-ra. Moto2 teljesen megújult ugyanis 2019 óta 765 cm3-es Triumph blokkokat használnak a korábbi Honda-alapú, 600 cm3-es soros négyhengeres motorok helyett. MotoGP-ben a felső határt megemelték 1000 cm3-re, a kategóriában kizárólag prototípusok indíthatók, vagyis az itt indított motorkerékpárok még átalakításokkal sem hozhatók kereskedelmi forgalomba. A motor tömege nem haladhatja meg a 157kg-ot és a 350 km/h maximális sebességet. A kategóriában megfordultak olyan abroncsgyártó cégek mint a Dunlop, Bridgestone és a Michelin.

Gumiabroncs:

2016-tól a Michelin lett a hivatalos gumiabroncs-beszállító a MotoGP-ben. Még ebben az évben Sachsenringre különleges keverékkel érkezett a gyártó. Itt vetették be először az aszimmetrikus gumikat, ami annyit jelent, hogy a gumi jobb szélen puhább, bal szélen keményebb keverék keverékű lesz. Mindhárom gumikeverékből (hard, medium, soft) készítenek aszimmetrikus gumikat, kezdetben csak első gumikból, azon belül is csak a soft és a hard keverékekből. Mára már első és hátsó gumikból, azon belül mind a három keverékből érhető el aszimmetrikus gumi.

Ruházat:

Sisak: A versenyző által viselt sisak szénszálból készül. Teljes arcot eltakaró sisakot kell hordaniuk megfelelő homologizációval. Ezek a sisakok nagy mértékben személyre szabhatóak, a kialakításon és a légbeömlő nyílásokon is lehet állítani a megfelelő kényelem és biztonság érdekében.

Armour: Ezek az elemek elnyelik az ütközést, mikor bukás történik. Ezeknek az elemeknek könnyűeknek kell lenniük, valamint a lehető legtöbb energiát el kell nyelniük az ütközésekkor. Ezek mellett kényelmesnek is kell lenniük a versenyző számára.

Légzsák: 2018-tól minden minden MotoGP kategóriában kötelező védelmi elem, talán a legfejlettebb minden védelmi eszköz közül. Ezredmásodpercek alatt felfújódik, mikor érzékeli, hogy a versenyző leesett vagy bukott a motorral, így az ütközés nagy részét tompítja. Modelltől függően a ruha különböző részei felfújódnak, de általában a karokon és a mellkason van a hangsúly. A rendszer két töltéssel rendelkezik, arra az esetre, ha egy versenyző bukás után folytatni akarja versenyét.

Térdcsúszkák és könyökvédők: A térdcsúszkák egyike azoknak az elemeknek, amelyekkel a versenyző közvetlenül érintkezik az aszfalttal. A versenykövetelményekre való tekintettel a versenyzők extrém dőlésszöget érnek el a kanyarokban, hogy a lehető legnagyobb sebességet érjék el a kanyargós pályán. Ezek az elemek koptatófelületként szolgálnak, segítenek a versenyzőnek felmérni, hogy egy-egy kanyarban mennyire kell bedőlni.

Kesztyű és csizma: Kényelmesnek kell lenniük, amellett, hogy védőszerepet töltenek be. A csizma szorosan tartja a bokát, ezzel kerülik el a zúzódásokat. Ugyanez mondható el a kesztyűkről is, szorosan közrefogják a csuklót.

Versenyruha: Bőrből készül a strapabírása miatt, a ruha oldalát elasztikus, nyúlósabb anyag borítja, hogy a versenyzők tudjanak mozogni a ruhájukban. Verseny közben a ruha különböző adatokat gyűjt, funkcióját tekintve a fitness-órákhoz lehetne hasonlítani.

Idei rajtrács:

Idén jó pár újonccal bővült a rajtrács. A tavaly visszavonuló Valentino Rossi helyét az újonc Darryn Binder vette át. A Tech3 KTM csapata teljesen lecserélte a pilótáit, Iker Lecouna és Danilo Petrucci helyét Remy Gardner és Raul Fernandez tölti be. A VR46 Team újonca Marco Bezzecchi, a Gresini Racing új tagja pedig Fabio Di Giannantonio. Idén a 14. futamon visszavonult Andrea Dovizioso helyét a Cal Crutchlow vette át.

Pontrendszer:

Pozíció123456789101112131415
Pont252016131110987654321

Magyar nagydíj:

Magyarországon eddig kétszer rendeztek MotoGP futamot a Hungaroringen 1990-ben és 1992-ben. 2008-ban megerősítették, hogy 2009-re a királykategória újra hazánkba látogat. A versenyt az újonnan épülő Balatonringen tartották volna, azonban engedélyek hiányában csúszásra kényszerült a projekt 2010 májusára, de ez terv soha nem készült el. 2019. novemberében felmerültek olyan hírek, hogy 2022-től újra rendeznének magyar futamokat. Végül 2021 márciusában vált hivatalossá, hogy 2023-tól ismét tartanának MotoGP nagydíjakat Magyarországon, egy teljesen új pályán, mely Hajdúnánás mellett kerül megépítésre. Sajnos az év elején olvashattuk, hogy ez a projekt sem valósul meg, az ország gazdasági helyzetére való tekintettel.

Források:

Ezek is érdekelhetnek még:

  • A sarki fény
    Ha egy cikk van amit elolvasol a sarki fényről akkor ez legyen az, sajnos el kell olvasd, hogy megtudd miért. A sarki fény a légkörbe behatoló töltött részecskék által keltett, időleges fényjelenség. Leginkább kora ősztől késő tavaszig figyelhető meg. Folyamatos alak és szín változásai sokakat elkápráztatnak. Egyesek romantikusnak találják ésContinue Reading
  • Kokárda fotózás
    A március 15-ei ünnepség után kokárda fotózást tartottunk a kilencedikes médiainformatika tagozatos tanulókkal.Continue Reading
  • A Magyar Parasport Napja előtt két nappal – 2024.02.20.
    Ugrándozok az időben, ahogy máskor is szoktam. Erről már senki és semmi nem tud leszoktatni, mégiscsak a Vissza a jövőbe trilógián nőttem fel. Akkor hát irány kettőezer-tizenhét decembere! A Magyar Országgyűlés 2017. december 12-én egyhangúlag, tartózkodás és ellenszavazat nélkül határozatba foglalta a Magyar Sport, a Magyar Parasport, a Magyar DiáksportContinue Reading
  • „Az Aranycsapat és a magyar futball története” című vetélkedőről
    Már megint késésben vagyok. Egy csomó dologról nem értekeztem, ami sport, testnevelés, sporttörténet, olimpiatörténet és Kossuth. Lehet, hogy nem is Pazonyi György a becsületes nevem, hanem Pató Pál? Bármi előfordulhat és annak az ellenkezője is.Continue Reading
  • A Bűvösvölgy
    A 4/10 C osztályunk január 15-én látogatott el a debreceni Bűvösvölgybe, amely 2017-ben az ország második médiaértésoktató-központjaként nyílt meg és ahol naponta 32 diákot fogadnak kísérőikkel.Continue Reading

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .